Poziom 1
Nimfa | Rusałka | |||
---|---|---|---|---|
2 | 2 | |||
2 | 2 | |||
brak | brak | |||
3 | 3 | |||
1-2 | 1-3 | |||
7 | 9 | |||
latający | latający | |||
25 | 30 | |||
20 (+10) | 20 (+10) | |||
|
|
|||
Zaraz po chłopie jest to najsłabsza jednostka w grze. Niemniej jednak, ze względu na swoje właściwości oraz olbrzymi przyrost może być użyteczna na polu bitwy. Od razu trzeba dodać, że jest użyteczna tylko po ulepszeniu - bonus do obrażeń, szybkości oraz dodatkowa umiejętność sprawiają, że aby efektywnie wykorzystać pierwszy poziom Wrót Żywiołów trzeba jak najszybciej dorobić się rusałek. Jednostki te mają gargantuiczny przyrost (50 po wszystkich dodatkach!) i kosztują grosze. Jeżeli uda ci się je ochronić, będą niezłym wsparciem w późnej fazie gry, zwłaszcza jeżeli potraktować je Błogosławieństwem. Nie będzie to łatwe, rusałka ma znikomą ilość życia i z każdym atakiem na nie ginie ich mnóstwo. Nie ma bohatera ze specjalnością w tych istotach.
Specjalista: brak |
||||
Powrót do góry |
Poziom 2
Żywiołak powietrza | Żywiołak burzy | |||
---|---|---|---|---|
9 | 9 | |||
9 | 9 | |||
brak | 24 | |||
25 | 25 | |||
2-8 | 2-8 | |||
7 | 8 | |||
naziemny | strzelec | |||
250 | 275 | |||
6 | 6 | |||
|
|
|||
Zupełnie na odwrót niż na pierwszym poziomie - żywiołak powietrza jest najsilniejszą jednostką drugiego poziomu. Wszystkie jego statystyki (zwłaszcza obrażenia) są imponujące, a po ulepszeniu jednostka ta potrafi jeszcze strzelać. Żywiołaki powietrza są szybkie, mają duży rozrzut obrażeń, potraktowane zaklęciem Błogosławieństwa są świetnym wsparciem na każdym etapie gry. Żywiołak burzy znajduje się wśród najlepszych strzelców 3. poziomu będąc na poziomie 2. :) Co ciekawe - w jego umiejętnościach możemy znaleźć informację o braku kar za walkę wręcz, ale zdolność ta nie działa - żywiołak burzy w walce wręcz zachowuje się jak normalny strzelec i jego obrażenia są redukowane o połowę. W walce przeciwko żywiołakom powietrza świetnie sprawdza się czar Błyskawicy - jednostki te otrzymują 100% więcej obrażeń od tego zaklęcia, są za to całkowicie odporne na czar Deszcz meteorów. Rzecz jasna zaklęcie Błyskawica tytana również zadaje zwiększone obrażenia. Potęga żywiołaka powietrza jest równoważona przez jego niski przyrost oraz słabe jednostki na wyższych poziomach armii Wrót Żywiołów. Podobnie jak w przypadku rusałek, nie ma bohatera ze specjalnością w tych stworzeniach. Żywiołak powietrza zadaje podwójne obrażenia żywiołakom ziemi i magmy. Taki sam antagonizm panuje między żywiołakami wody i ognia. Specjalista: brak |
||||
Powrót do góry |
Poziom 3
Żywiołak wody | Żywiołak lodu | |||
---|---|---|---|---|
8 | 8 | |||
10 | 10 | |||
brak | 24 | |||
30 | 30 | |||
3-7 | 3-7 | |||
5 | 6 | |||
naziemny | strzelec | |||
300 | 375 | |||
6 | 6 | |||
|
|
|||
Na poziomie 3. Wrota Żywiołów również posiadają silny punkt. Co prawda przewaga żywiołaka wody na swoim poziomie nie jest tak miażdżąca jak przewaga żywiołaka powietrza, ale i tak znajduje się w czołówce trzeciego poziomu. Wodna wersja żywiołaka jest bardziej nastawiona na defensywę; chociaż ulepszona wersja także potrafi strzelać, to ma niższe obrażenia maksymalne i więcej życia niż żywiołak powietrza. Podobnie jak poprzednik, ulepszona wersja posiada kary do walki wręcz, pomimo tego, że w statystykach pisze co innego. Jest odporny na czary Lodowy pocisk i Krąg zimna, ale Kula ognia, Inferno, Ściana i Tarcza ognia oraz Armageddon zadają mu podwójne obrażenia. To droga jednostka, jej przyrost jest niższy niż standardowy, ale i tak jest znakomitym wsparciem w każdej fazie gry.
Specjalista: Lacus, Kalt |
||||
Powrót do góry |
Poziom 4
Żywiołak ognia | Żywiołak energii | |||
---|---|---|---|---|
10 | 12 | |||
8 | 8 | |||
brak | brak | |||
35 | 35 | |||
4-6 | 4-6 | |||
6 | 8 | |||
naziemny | latający | |||
350 | 400 | |||
5 | 5 | |||
|
|
|||
Tutaj porażka. Żywiołak ognia jest najsłabszą istotą na 4. poziomie. Jest całe lata świetlne za krzyżowcem czy magiem. Sytuację próbuje ratować nieco wyższy przyrost, ale nawet mimo tego żywiołak ognia jest mało przydatny na polu bitwy. Jego podstawową bolączką są mikroskopijnej wielkości obrażenia, które w porywach mogą być mniejsze niż... żywiołaka powietrza. Pod względem innych statystyk, czwarty poziom też nie zachwyca, jedynie życie jest poprawne. Ważne jest ulepszenie - oprócz 33% bonusu do szybkości jednostka ta zyskuje również umiejętność... latania. To ewenement wśród wszystkich jednostek HoMM3, a dla Wrót Żywiołów to poważne ułatwienie w oblężeniach. Żywiołak energii jest szybki, dlatego dobrym pomysłem jest zagranie bohaterami: Fiurem lub Ignissą - ich specjalność zwiększa średnie obrażenia żywiołaka o 40%! Żywiołak ognia, w przeciwieństwie do żywiołaka wody, jest odporny na wszelkie zaklęcia ognia, również te pozytywne. Często jest on elementem tzw. "armageddon squadu". Ulepszony żywiołak ognia potrafi rzucać zaklęcie Ochrona przed ogniem na poziomie zaawansowanym. Czar trwa 6 tur. Jeżeli walczysz na magicznej ziemi, zaklęcie to rzucane jest masowo. Dzieje się tak też w przypadku rzucania zaklęć przez jakiegokolwiek innego żywiołaka. Specjalista: Ignissa, Fiur |
||||
Powrót do góry |
Poziom 5
Żywiołak ziemi | Żywiołak magmy | |||
---|---|---|---|---|
10 | 11 | |||
10 | 11 | |||
brak | brak | |||
40 | 40 | |||
4-8 | 6-10 | |||
4 | 6 | |||
naziemny | naziemny | |||
400 | 500 | |||
4 | 4 | |||
|
|
|||
Przepaść jaka dzieli tę jednostkę od reszty 5. poziomu jest ogromna - żywiołak ziemi ma 2 razy mniejsze obrażenia niż minotaur! Do tego jest powolny i nie posiada żadnych zaawansowanych właściwości. Zdecydowanie najgorsza jednostka w tym mieście. Od biedy może być tankiem i obrońcą strzelców, ulepszona wersja jest tak samo szybka jak żywiołak lodu, więc w większości przypadków nie spowolni armii i można go ze sobą zabierać. Co ciekawe - jak na swoją znikomą przydatność jest dość drogi. Żywiołaka ziemi można znacznie wzmocnić wybierając bohaterów Thunar lub Erdamona - bonus +5 do obrażeń to dla żywiołaka ponad 50% zadawanych obrażeń! Wtedy może być groźny, jeżeli jednak grasz kimś innym to 5. poziom we Wrotach Żywiołów radzę rekrutować jako ostatni w kolejności.
Specjalista: Thunnar, Erdamon |
||||
Powrót do góry |
Poziom 6
Żywiołak umysłu | Żywiołak magii | |||
---|---|---|---|---|
15 | 15 | |||
13 | 13 | |||
brak | brak | |||
75 | 80 | |||
10-20 | 15-25 | |||
7 | 9 | |||
naziemny | naziemny | |||
750 | 800 | |||
2 | 2 | |||
|
|
|||
Znakomita jednostka. Jej życie nie zachwyca, ale specjalne zdolności - już tak. Brak kontrataku i atak na wszystkie przyległe pola to potężna broń. Po ulepszeniu zyskuje wielki bonus do obrażeń, szybkość oraz całkowitą odporność na magię. Te wszystkie czynniki sprawiają, że jest doskonałym kandydatem do "armageddon squadu". Dodatkowo, sam z siebie potrafi zniszczyć przeciwnikowi więcej, niż jakakolwiek inna jednostka z tego miasta. Chociaż w pojedynkach 1v1 nie jest już tak doskonała, to w walce dzięki wysokim obrażeniom potrafi zdziałać naprawdę wiele. Nie wolno zapomnieć o bardzo niskiej cenie, żywiołak umysłu wyróżnia się pod tym względem wśród jednostek 6. poziomu gdzie ulepszenie zazwyczaj pociąga za sobą znaczący wzrost kosztów, a w tym przypadku - zaledwie 50 sztuk złota. W ogóle, jest to trochę niedoceniana jednostka. Ulepszenie jest bardzo ważne jeszcze z innego względu - dużą wadą żywiołaka umysłu jest zadawanie jedynie połowy obrażeń jednostkom z odpornością na zaklęcia umysłu - a więc nieumarłym, nieożywionym i gigantom/tytanom. Żywiołak magii zadaje połowę obrażeń już tylko jednostkom niewrażliwym na magię - czyli czarnym smokom i samym żywiołakom magii. Co ciekawe - nawet podczas działania Kuli osłabienia (która niweluje odporności na magię) żywiołak zadaje zmniejszone obrażenia. Żywiołak umysłu jest niby odporny na czary umysłu, ale ta umiejętność nie ma sensu, gdyż każdy żywiołak jest na nie odporny. Specjalista: Pasis, Monere |
||||
Powrót do góry |
Poziom 7
Ognisty ptak | Feniks | |||
---|---|---|---|---|
18 | 21 | |||
18 | 18 | |||
brak | brak | |||
150 | 200 | |||
30-40 | 30-40 | |||
15 | 21 | |||
latający | latający | |||
1500 | 2000 1 |
|||
2 | 2 | |||
|
|
|||
Jednostka ta stanowi o potędze Wrót Żywiołów i jest główną przyczyną banowania tego miasta na turniejach i w rozgrywkach ligowych. Chociaż bardzo słaby jak na 7. poziom, jest tani jak barszcz, piekielnie szybki i ma ogromny (bo dwukrotnie większy niż normalny) przyrost. Atak zionięciem pozwala (podobnie jak w przypadku smoków) atakować dwie jednostki naraz, niewrażliwość na czary ognia powoduje notoryczne używanie go do walki samym Armageddonem. Feniksa przegonić może tylko błękitny smok wspomagany artefaktami (a to rzadkość) lub... katapulta z umiejętnością Balistyki (podczas tury katapulty można np. przyspieszyć archanioła). Feniks ma ogromne znaczenie strategiczne, dlatego jego mizerne parametry schodzą na dalszy plan. Feniks po śmierci rzuca na siebie Wskrzeszenie. Odradzaniem się feniksa rządzi algorytm, według którego każdy feniks daje 20% szans na odrodzenie się 1 feniksa, a więc posiadanie w oddziale 5 stworzeń daje 100% szans na odrodzenie się jednego, posiadanie 6 - 20% szans na odrodzenie się dwóch, ale 100% szans na odrodzenie się przynajmniej jednego, 20 feniksów to 100% szans na odrodzenie się czterech etc. Tak to wygląda w teorii, w praktyce gra obarczona jest błędami dla małych ilości stworzeń (1-4 jednostki w oddziale) przez które np. jeżeli zginie oddział 3 feniksów w czasie, gdy miały one turę (np. podczas czekania), to odradzają się... 2 feniksy, a jeżeli zginą w czasie, gdy gracz nie ma już tury, to nie odradza się żaden. Feniks nigdy nie odradza się, jeżeli został zabity jako ostatnia jednostka, a gracz nie ma żadnych machin oblężniczych. Wskrzeszenie feniksa to umiejętność, która działa na przeklętej ziemi, w magicznych garnizonach i przy działaniu Kuli negacji. Po odrodzeniu feniks jest oczyszczony ze wszystkich zaklęć. Specjalista: brak |
||||
Powrót do góry |