Oprócz sześciu umiejętności podstawowych, w Heroes of Might and Magic III jest jeszcze 28 umiejętności drugorzędnych. Każdy heros jest w stanie nauczyć się tylko 8 z nich. Ponadto, każdy ma też jedną lub dwie domyślne zdolności, które zna już przy wynajęciu. Niektórzy bohaterowie specjalizują się w którejś z nich (np. Ayden w Inteligencji, a Crag Hack w Ataku). Każda umiejętność drugorzędna może być rozwinięta na trzech poziomach: podstawowym, zaawansowanym i eksperckim. Jak nietrudno się domyślić - im wyższy poziom zdolności, tym większy bonus dla bohatera lub królestwa, którym gracz kieruje.
Przy każdym awansie (do ~23 poziomu) bohater otrzymuje jedną z dwóch losowych zdolności do wyboru. Jednakże, każda z klas ma różne prawdopodobieństwo wylosowania konkretnych umiejętności. Niektóre z nich nie mogą być w ogóle przyswojone przez danych herosów, np. Rycerz śmierci po prostu nie ma głowy do zarządzania Finansami, a Mag bitewny ma chorobę morską, która wyraźnie przeszkadza mu w Nawigacji. Są też zdolności, które można nazwać zdolnościami klasowymi - umiejętności te mają największe prawdopodobieństwo wylosowania przez bohatera danej frakcji, np. Klerycy specjalizują się w Pierwszej Pomocy, a Alchemicy są żądni doświadczeń.
W poniższych tabelach przedstawione zostało prawdopodobieństwo uzyskania danych zdolności przez konkretne klasy bohaterów. Im wyższa wartość, tym większe prawdopodobieństwo pojawienia się przy awansie.
Bohaterowie mocy
7 | 5 | 6 | 8 | 7 | 8 | 10 | 5 | 9 | |
5 | 8 | 5 | 6 | 5 | 6 | 7 | 7 | 8 | |
5 | 6 | 4 | 5 | 5 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
8 | 4 | 6 | 7 | 7 | 7 | 8 | 7 | 8 | |
2 | 3 | 2 | 2 | 0 | 1 | 1 | 6 | 1 | |
5 | 8 | 8 | 7 | 5 | 6 | 6 | 10 | 5 | |
5 | 9 | 5 | 6 | 5 | 6 | 6 | 5 | 2 | |
7 | 5 | 4 | 6 | 5 | 10 | 8 | 6 | 8 | |
10 | 6 | 3 | 3 | 0 | 8 | 5 | 5 | 3 | |
3 | 6 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | 2 | 2 | |
8 | 3 | 3 | 4 | 8 | 4 | 2 | 8 | 5 | |
5 | 5 | 6 | 10 | 5 | 8 | 7 | 8 | 8 | |
4 | 7 | 4 | 4 | 4 | 5 | 8 | 8 | 6 | |
4 | 7 | 4 | 5 | 4 | 5 | 8 | 7 | 6 | |
6 | 2 | 4 | 3 | 0 | 4 | 2 | 1 | 3 | |
4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 | 1 | 1 | 2 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4 | 4 | 10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 8 | |
3 | 3 | 6 | 4 | 6 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
1 | 0 | 1 | 4 | 1 | 2 | 2 | 0 | 3 | |
4 | 3 | 2 | 1 | 3 | 0 | 0 | 2 | 2 | |
2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
3 | 1 | 4 | 2 | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 | |
1 | 2 | 3 | 3 | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | |
1 | 2 | 4 | 2 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
2 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | |
1 | 1 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 1 | 2 | |
Bohaterowie magii
4 | 1 | 1 | 4 | 3 | 1 | 8 | 2 | 1 | |
3 | 5 | 2 | 4 | 2 | 2 | 4 | 3 | 2 | |
2 | 1 | 1 | 4 | 3 | 1 | 4 | 1 | 1 | |
4 | 4 | 4 | 6 | 5 | 6 | 6 | 8 | 4 | |
10 | 7 | 7 | 5 | 0 | 6 | 4 | 8 | 4 | |
3 | 3 | 1 | 4 | 2 | 1 | 4 | 4 | 1 | |
2 | 1 | 0 | 3 | 1 | 0 | 4 | 0 | 0 | |
2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 1 | 5 | 1 | 1 | |
2 | 2 | 4 | 2 | 0 | 3 | 4 | 1 | 3 | |
5 | 9 | 4 | 2 | 1 | 2 | 2 | 4 | 2 | |
5 | 2 | 1 | 2 | 5 | 4 | 0 | 6 | 4 | |
4 | 5 | 2 | 3 | 4 | 2 | 9 | 3 | 2 | |
2 | 5 | 2 | 4 | 6 | 2 | 4 | 2 | 2 | |
3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | |
3 | 3 | 5 | 2 | 3 | 5 | 1 | 1 | 3 | |
7 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
7 | 8 | 10 | 8 | 8 | 10 | 6 | 8 | 8 | |
2 | 1 | 2 | 5 | 2 | 5 | 3 | 3 | 6 | |
4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 6 | |
3 | 4 | 3 | 4 | 8 | 5 | 3 | 3 | 6 | |
4 | 2 | 6 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 6 | |
5 | 6 | 8 | 6 | 6 | 10 | 6 | 8 | 8 | |
6 | 7 | 10 | 6 | 6 | 8 | 5 | 7 | 8 | |
4 | 6 | 8 | 10 | 6 | 8 | 4 | 8 | 8 | |
6 | 8 | 9 | 5 | 6 | 8 | 4 | 7 | 8 | |
6 | 7 | 8 | 4 | 7 | 8 | 5 | 10 | 8 | |
Zdolności drugorzędne nie są losowane przy awansie. Tak naprawdę, przy rozpoczęciu rozgrywki gra tworzy rozbudowane drzewka umiejętności, które permanentnie wpływają na rozwój bohatera. Można więc stwierdzić, że przy awansie nie można poznać wszystkich dostępnych klasie umiejętności, lecz tylko te, które gra wylosowała po starcie mapy. Na drzewko rozwoju bohatera możemy jedynie wpływać ucząc się zdolności z Chatek wiedźm, Uniwersytetów itd. Warto zaznaczyć, że gracz nie jest w stanie dowiedzieć się (bez oszukiwania) jakie umiejętności zostały mu pisane.
Istnieją też pewne reguły, które nie podlegają powyższym tabelom.
Jeżeli bohater mocy lub Elementalista nie stanęli jeszcze przed wyborem jednej z czterech magii żywiołów, zdolności te pojawią się przy awansie na 4, 8, 12... poziom doświadczenia (czyli co 4 poziomy). Jeżeli powyżsi bohaterowie stanęli przed wyborem magii np. na 6 poziomie (zgodnie z prawdopodobieństwem z tabeli), kolejne magie żywiołów zostaną zaoferowane przy awansach na poziomy 10, 14, 18 itd.
Jeżeli bohater mocy lub Elementalista nie miał jeszcze do wyboru Mądrości, zdolność ta pojawi się przy awansie na 6, 12, 18... poziom doświadczenia (czyli co 6 poziomów). Jeżeli bohater nauczy się tej zdolności na innym poziomie (np. 8), gra zeruje licznik awansów i zaczyna liczyć je od nowa - kolejny raz Mądrość pojawi się na poziomie 14, 20 itd.
Jeżeli bohater magii za wyjątkiem Elementalisty, nie stanął jeszcze przed wyborem jednej z czterech magii żywiołów lub Mądrości, zdolności te pojawią się przy awansie na 3, 6, 9... poziom doświadczenia (czyli co 3 poziomy). Jeżeli bohaterowie nauczyli się tej zdolności na innym poziomie (np. 2), gra zeruje licznik awansów i zaczyna liczyć je od nowa - kolejny raz zdolności te pojawią się na poziomie 5, 8 itd.
Powyższe mechanizmy działają zarówno gdy bohater uczy się nowej umiejętności, jak i przy rozwijaniu wyuczonych już zdolności. W sytuacji gdy bohaterowi nie zostały zaoferowane ani magie żywiołów, ani Mądrość, ta ostatnia ma absolutne pierwszeństwo i to ona pojawi się przy awansie.
Jeżeli bohater zna umiejętność zablokowaną dla danej klasy (np. Rycerz i Nekromancja) w wyniku edytowania mapy, bądź wyuczenia w Chatce wiedźmy itd., wtedy prawdopodobieństwo rozwinięcia tej zdolności na wyższe poziomy jest najniższe z możliwych i wynosi 1.