W grze Heroes III wszyscy bohaterowie mają każdego dnia do wykorzystania ściśle określoną liczbę punktów ruchu. Jej wielkość waha się przeważnie między 1500 a 2000 punktów i zależy przede wszystkim od szybkości najwolniejszego oddziału w armiii. Heros, któremu towarzyszą drzewce, będzie mógł przebyć dużo mniejszą drogę niż taki, który ma w swych szeregach wyłącznie pegazy. Zależność między szybkością najwolniejszej jednostki, a dzienną pulą punktów ruchu przedstawia poniższa tabela.
Szybkość najwolniejszego stworzenia |
Dzienna pula punktów ruchu |
---|---|
3 | 1500 |
4 | 1560 |
5 | 1630 |
6 | 1700 |
7 | 1760 |
8 | 1830 |
9 | 1900 |
10 | 1960 |
11 i więcej | 2000 |
Warto raz jeszcze podkreślić, że jeżeli szybkość najwolniejszego oddziału przekracza 10, to jej konkretna wartość liczbowa przestaje mieć znaczenie. Bohater z samymi tytanami (szybkość 11) będzie miał na początku dnia tyle samo punktów ruchu, co bohater z samymi feniksami (szybkość 21).
Inny ważny fakt to to, że przy naliczaniu dziennej puli brane są pod uwagę tylko niektóre premie do szybkości jednostek (oprócz bonusów za podłoże). Na ogół bohater, którego najwolniejszym stworzeniem jest kamienny gargulec (szybkość 6) będzie mógł dziennie wykorzystać 1700 punktów ruchu. Tymczasem Piquedram zwiększa szybkość kamiennych gargulców do 7, przez co jeśli jego najwolniejszym oddziałem jest kamienny gargulec, to bohater ten będzie miał do dyspozycji już nie 1700, a 1760 punktów ruchu.
Inaczej jest w przypadku Sir Mullicha, który pomimo podwyższonej szybkości stworzeń nie zyskuje premii do zasięgu na mapie. Ta sama zasada dotyczy artefaktów zwiększających szybkość oddziałów - brane są pod uwagę standardowe parametry wojsk.
Każde przebyte pole w pionie i poziomie obniża pulę ruchu o 100, natomiast chodzenie po skosie odejmuje 141 punktów. Na te wartości wpływają dwa czynniki: teren, po którym porusza się nasz bohater oraz to, z jaką frakcją związana jest nasza armia.
Trawa, ubita ziemia, lawa oraz podziemia to tereny, na których można poruszać się bez jakichkolwiek kar.
Ruch na spękanej ziemi "zje" 20% punktów ruchu.
Śnieg i piasek spowalniają bohatera o około 35%.
Bagno to najtrudniejszy teren. Kara do ruchu po nim oscyluje w okolicach 45%.
Ponadto, jak wyżej wspomniano, istotnym czynnikiem jest przynależność oddziałów bohatera. Armia Tazara składająca się wyłącznie z oddziałów Cytadeli (gnolli, reptilionów, bazyliszków) będzie szybsza, niż armia mieszana. Poniższa tabelka przyporządkowuje frakcjom ich rodzime tereny.
Rodzaj terenu | Frakcja |
---|---|
Trawa | Zamek |
Bastion | |
Wrota żywiołów | |
Śnieg | Forteca |
Lawa | Inferno |
Ziemia | Nekropolia |
Podziemia | Loch |
Skorupa | Twierdza |
Bagno | Cytadela |
Istnieją też "tereny", które ułatwiają podróżowanie. Mowa tu o drogach, które często i gęsto pojawiają się na mapach przygody, często odchodząc od zamków i miast do okolicznych kopalni i lokacji. Piaszczyste drogi zmniejszają koszt ruchu o 25%, utwardzone drogi o 35%, a brukowane drogi aż o 50%! Warto więc czasami wybrać okrężną drogę, która wbrew pozorom może okazać się szybszą.
Inaczej sprawa ma się na wodzie - dzienna pula punktów ruchu nie zależy od szybkości jednostek bohatera ani frakcji, do których przynależą. Jej wielkość to 1500 punktów (przy braku umiejętności nawigacji). Sprzyjające wiatry zmniejszają koszt ruchu o 34%.
Skończenie tury to nie jedyny sposób by odzyskać cenne punkty ruchu. Na mapie można nierzadko znaleźć miejsca, których odwiedzenie zmienia tymczasowo liczbę punktów ruchu bohatera. Więcej o nich można przeczytać w tym miejscu. Również w Zamku istnieją pewne budynki, które mogą czasowo zwiększyć punkty ruchu naszego bohatera - można o tym przeczytać tutaj.
Skąd to wszystko wiemy? Gdzie w grze można sprawdzić ile punktów ruchu posiada bohater? Niestety, w żadnej z oficjalnych wersji Heroes of Might and Magic III nie jest to możliwe. Gracz może co najwyżej snuć przypuszczenia na podstawie rozmiarów zielonego paska przy portrecie bohatera. Jednakże istnieją co najmniej dwa nieoficjalne rozszerzenia dostarczające szczegółowych informacji nt. liczby punktów ruchu. Są to HD Mod oraz In the Wake of Gods. W obydwu przypadkach wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy na zielonym pasku przy portrecie bohatera.
Szczegółowe wartości dotyczące poruszania się po trudnym terenie przedstawiają się następująco:
Typ terenu | Brak znajd. drogi | Znajd. drogi poziom pdst. | Znajd. drogi poziom zaaw. | Znajd. drogi poziom eksp. | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ruch prosto | Ruch po skosie | Ruch prosto | Ruch po skosie | Ruch prosto | Ruch po skosie | Ruch prosto | Ruch po skosie | |
Brukowana droga | 50 | 70 | 50 | 70 | 50 | 70 | 50 | 70 |
Utwardzona droga | 65 | 91 | 65 | 91 | 65 | 91 | 65 | 91 |
Piaszczysta droga | 75 | 106 | 75 | 106 | 75 | 106 | 75 | 106 |
Trawa, ubita ziemia, lawa | 100 | 141 | 100 | 141 | 100 | 141 | 100 | 141 |
Spękana ziemia | 125 | 176 | 100 | 141 | 100 | 141 | 100 | 141 |
Śnieg, piasek | 150 | 212 | 125 | 176 | 100 | 141 | 100 | 141 |
Bagno | 175 | 247 | 150 | 212 | 125 | 176 | 100 | 141 |
Sprzyjające wiatry | 66 | 93 | 66 | 93 | 66 | 93 | 66 | 93 |